Mit tehet az innováció az egészségügyért?
Mely területek leginkább ígéretesek az egészségügyi informatika tekintetében? Lehet-e innoválni csak a magyar egészségügyi rendszer számára? Mik a fő akadályok az innovatív megoldások elterjedése előtt? Ezekre az égető kérdésekre keresték a választ a Joint Venture Szövetség (JVSZ) „Mit tehet az innováció az egészségügyért?” című szakmai rendezvény résztvevői, ahol egy kerekasztal-beszélgetés keretében Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója is kifejtette véleményét.
A Joint Venture Szövetség a tagjainak véleményét összefoglalva azt a hatáskörrel rendelkező szervek, intézmények előtt képviseli annak érdekében, hogy elősegítse olyan gazdasági környezet kialakítását, amely biztosítja az ország nemzetközi gazdaságba való integrálódását. „Mit tehet az innováció az egészségügyért?” című szakmai rendezvényének célja az egészségügy fejlesztésének legfontosabb kitörési pontjainak definiálása, az egészségügyi infrastruktúra feltérképezése, valamint együttműködési lehetőségek megtalálása volt a témáért felelős szervezetek és a megvalósítást végző vállalatok között. Az előadásokat követő panelbeszélgetés keretében Vass Dezső, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. osztályvezetője, Dr. Kozlovszky Miklós, az Óbudai Egyetem Biomatika Intézetének igazgatója, Fehér András, a Humansoft Kft. igazgatója, Szőnyi András, a MortOff Kft. üzletfejlesztési igazgatója, valamint Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója keresték a választ az egészségügy lényeges kérdéseire.
Vajon mit tudunk adni a döntéshozóknak a tekintetben, hogy az innováció megjelenjen az egészségügyben? „Abból indulnék ki, hogy a mai kórházban körülnézve melyek azok a konkrét – viszonylag apró – lépések, amelyekkel segíteni lehet a mindennapi munkát. Az egyik dolog, hogy ma Magyarországon a kórházak többsége humánerőforrás-szegény – hihetetlenül nagy a túlterheltség. Így azt vizsgálnám, hogy melyek azok az adminisztrációs, szervezési, folyamatbeli innovációs lehetőségek, amelyekkel segíteni tudjuk az ő munkájukat. […] Ez tehát az egyik rész, amit meg kellene vizsgálni: hogy hogyan tudjuk megkönnyíteni az egészségügyi dolgozók munkáját, csökkentve az adminisztrációt, és amit lehet, automatizálni. A másik oldalon pedig vezetőként én személy szerint azt látom, hogy akkor tudok jól vezetni egy vállalatot és szervezetet, ha a megfelelő adatok a megfelelő időpontokban a rendelkezésünkre állnak. Az pedig látszik, hogy hihetetlenül sok adat jön létre ebben a témakörben, viszont nem születik gyors döntés arról, hogy milyen irányban milyen lépéseket kellene tenni ahhoz, hogy az egészségügy megfelelő módon fejlődjön” – fogalmazott Orbán Előd.
És mi lehet az, ami akadályozhatja az innovációt? „Az egyik tényező, ami nagyon erősen akadályozza a megújulást, az a sebesség: hogy hogyan tudjuk implementálni az újdonságokat állami szinten, egészségügyi szinten, kórházi szinten. Mire elérünk egy elképzelt képhez, addigra a világ sajnos már sokkal előrébb lesz. A másik gondolatom az egyéni tudatosság kérdésköre: […] ha abba az irányba haladnánk, hogy hogyan tudjuk segíteni a pácienst, az egyént az ő egészségtudatosságának a fejlesztésében, akkor sokkal költséghatékonyabbá tehetnénk ezt az egész folyamatot” – mondta el az Enterprise Group ügyvezető igazgatója.
Hallgassa meg a beszélgetést!
A panelbeszélgetés első része:
A panelbeszélgetés második része: