Az EMMA és az új E-Egészségügyi Szolgáltatási rendszer kapcsolata
2017-05-18
Mit hoz az EESZT az EMMA és a felhasználók számára?
„A betegeknek könnyebbséget, nagyobb biztonságot és a gyorsabb felgyógyulás lehetőségét kínálja a novembertől bevezetendő elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér” – fogalmazott az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára a kormány új e-egészségügyi szolgáltatási rendszeréről, röviden az EESZT-ről. Az Enterprise Group eHealth üzletágának az EMMA megoldással (Enterprise Multi Medikai Alkalmazás) felvállalt célja, hogy új távlatokat nyisson az egészségügyi informatikában – ehhez pedig szükséges lépést tartani az információtechnológiára jellemző folyamatos fejlődéssel, így üzletágunk 2016 nyarán megtette az első szükséges lépéseket ahhoz, hogy az EMMA EESZT-hez való illesztése lehetővé váljon.
Az EMMA EESZT-hez történő csatlakozási folyamata a gyakorlatban
A fejlesztés csak egy regisztrációs folyamat lezárultával kezdődhetett meg, amely tartalmazza a szállítói tanúsítványok, szállítói nyilatkozatok kiadását. Az eHealth üzletág rendelkezik a tesztrendszer eléréséhez szükséges valamennyi információval, mint például az ÁEEK által rendelkezésre bocsátott teljes EESZT dokumentáció és a tesztrendszer használatához szükséges tőkenek. Az EMMA HIS rendszer és az EESZT közötti kommunikáció gyakorlati megvalósítása az EMMA integrációs szerveren keresztül valósul meg, megtartva a rendszer eddigi egységes és koherens működését.
Az EMMA multimedikai rendszer kliens alkalmazása nem tart közvetlenül kapcsolatot az EESZT-vel, a kapcsolat az EMMA integrációs szerverén keresztül valósul meg. Amennyiben az intézmény felé kérés érkezik, arra a választ az EMMA EESZT integrációs szervere állítja össze, s ugyancsak ezen a csatornán történik az információáramlás, ha az intézmény felől fogalmazódik meg kérés az EESZT felé. Azoknál a folyamatoknál, melyekhez emberi visszaigazolás szükséges, sikeresen megvalósulnak a megfelelő jogkörrel rendelkező felhasználói műveletek és azonosítások. A kommunikáció fejlesztése és elsődleges tesztelése elkezdődött, jelenleg is folyamatban van az eHealth üzletágon belül. Annak érdekében, hogy minden szempontból megfelelő eredmény szülessen, a belső próbák után a rendszertesztelési lehetőséget ügyfeleink számára is biztosítjuk 2017 második negyedévének a végén.
Az ügyfeleink számára az Állami Egészségügyi Ellátó Központ irányításával kifejlesztett, felhőalapú elektronikus rendszeren keresztül az orvosok, a gyógyszerészek számítógépen keresztül megismerhetik a betegek korábbi adatait, vizsgálatait, leleteit, dokumentumait. Várható, hogy a rendszernek köszönhetően a betegekkel kapcsolatos minden fontos információ azonnal az orvos rendelkezésére áll majd, aki így pontosabb diagnózist állíthat fel, és a kezelés is személyre szabottabb, gyorsabb lehet. Az új rendszerben lényegesen csökken a papíralapú dokumentumok száma, aminek eredményeképp a betegeknek nem kell magukkal vinniük dossziékban korábbi leleteiket, és az orvosi dokumentáció sem veszhet el, hiszen ezek a „kormányzati felhőben” mindig elérhetőek lesznek.
Pintér Attila
fejlesztési vezető
Enterprise Group e-Health üzletág
Olvassa el a legfrissebb EMMA Magazin további cikkeit is!