Interjú Dr. Boczek Tiborral, Pásztói Margit Kórház főigazgatójával
2020-10-05
Dr. Boczek Tibor számolt be az EMMA bevezetés utáni hetek tapasztalatairól.
Hogyan került először kapcsolatba az Enterprise Group eHealth üzletágával?
Több évvel ezelőtt, amikor először bemutatkozott az Enterprise Group a Magyar Kórházszövetség Konferencián, már akkor felfigyeltünk az új, magyar tulajdonú HIS rendszer (EMMA) fejlesztésre. Felkeltette érdeklődésünket és tudatosan érdeklődtünk felhasználóktól, illetve az Enterprise Group képviselőjétől, nevezetesen Prohászka Ildikótól.
A tervezési és kivitelezési folyamatok meghatározása során milyen szempontokat tartottak szem előtt
Megérett kórházunkban a korábbi HIS rendszer cseréje, hiszen a MedSol programot használtuk mind a webes, mind a karakteres változatot, szinkron használattal, hogy megfeleljünk a jogszabályi követelményeknek. Kórházunk alap koncepciója az volt, hogy egy olyan új rendszer kerüljön bevezetésre, amely integrált, komplex és minden a korházunk számára szükséges tevékenységgel rendelkezzen. A rendszer tartalmazza a járó- és fekvőbeteg medikai rendszert, tüdőgondozó modult, előjegyzési lehetőséget, gyógyszertári modult, labort, CT-EcoStat-tal való kapcsolódást és nem utolsó sorban kommunikáljon a PACS rendszerrel. A váltást megelőzően több informatikai cég is tartott nekünk bemutatót, melyek tapasztalatait leszűrve és dolgozóink véleménye alapján 3 cégre szűkült a kör, akik programját szívesen használták volna a felhasználók.
Milyen akadályok merültek fel a váltás során?
A HIS- rendszer váltása során a felmerült problémákat az Enterprise Group eHealth üzletágának dolgozói kezelték, így ez számunkra nem jelentett kellemetlenséget. Azonban az elindulást követően a REPCS bevezetése nem állt készen, így a jogszabályi megfelelés és a rehabilitációs kódolás terén volt időbeni elcsúszás. A mai napig a meglévő röntgen diagnosztikai munkaállomás
monitora és az eMAGE rendszer közötti kommunikáció nem teljesen zökkenőmentes, így nehézséget okoz radiológus kollégáinknak az eMAGE rendszerben történő leletezés.
Hogyan értékelné az Enterprise Group eHealth csapatát, az átállás támogatásának tekintetében?
Az Enterprise Group kollégái segítőkészek és támogatók voltak a bevezetés körüli időszakban, a dolgozók segítségére voltak. Az oktatások szervezése, az együttműködés gördülékeny volt. Az átállás során tett javaslatainkat, észrevételeinket figyelembe vették és fokozatosan korrekcióra kerültek. Azonban még mindig vannak felhasználói észrevételek, melyek jogos fejlesztési igényként merülnek fel, hogy minél egyszerűbben, praktikusabban tudjunk dolgozni a rendszerben és megfelelni a jogszabály által előírt adatszolgáltatási kötelezettségnek. A cég vezetésétől támogató hozzáállást tapasztaltunk, hiszen az igények felmérést követően, helyszíni oktatással egybekötve, a rendszer további finomhangolására biztosítanak lehetőséget.
A kórházi dolgozók hogyan fogadták az új rendszert?
Az új rendszer bevezetésének dolgozói értékelése nem egységes. Kollégáink, akik korábban nem használtak karakteres medikai programot, könnyebben átálltak az új rendszer alkalmazására, míg a technikai világban kevésbé otthonosan mozgó munkatársaknak kihívást jelentett a webes program kezelése. A korábban megszokott gyorsítógombok használata és megléte, minden kolléga részéről hiányként merül fel.
Bízva a további közös együtt gondolkodásban, reményeink szerint a finomhangolással és a jogos felhasználói igényekből eredő korrekciókkal, még több dolgozónk elégedettségét tudjuk kivívni.
Személy szerint logikusnak és jónak tartom az EMMA rendszert. Mint minden működésből és felhasználásból eredő tanulási folyamat esetén, szüntelen korrekcióval felhasználóbarátabb programot, illetve a PACS rendszer fejlesztésével, még ideálisabb felhasználást lehet biztosítani.