eHEALTH üzletág

EESZT A BETEGELLÁTÁSBAN

ehealth

EESZT A BETEGELLÁTÁSBAN

Interjú Birkás Péterrel, az Enterprise Group eHealth üzletágának szoftverfejlesztőjével

Az EESZT (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) egy korszerű technológiákon alapuló egységes, komplex IT szolgáltatás, mely a hazai egészségügyi ellátás hatékonyságát és színvonalát hivatott növelni, egy gyors, papírmentes ellátási lánccá alakítva azt. Az EESZT egyszerre támogatja és segíti az ellátórendszer összes aktív résztvevőjét az alapellátóktól a patikákon át, a gyógyulni vágyó polgárokig.

 A kormányzati felhőbe felkerülő ellátási adatok hatékonyan jutnak célba az ellátó személyzet tagjai között, míg az elektronikus recept papírmentesen kínálja a gyógykészítményekhez való hozzájutást mindenki számára. Az eddig szigetszerűen működő ellátási egységek inhomogén informatikai rendszereinek ilyen szintű összekapcsolása nem kis kihívást jelentett az EESZT tervezőinek és az egészségügyi informatikai rendszerek szállítóinak sem. Különösen nagy hangsúlyt fektettek a megvalósítók az adatbiztonságra és az adatok védelmére mind az adathozzáférési jogosultságok, mind az adattovábbítás tekintetében.

 

 

Hogyan alakítottátok ki az EMMA - EESZT kapcsolatát?

Az EMMA (Enterprise Multi Medikai Alkalmazás) és az EESZT közötti kapcsolat kiépítése egy soklépcsős fejlesztési feladat volt, melynek keretében csapatunk megvalósította többek között az elektronikus személyiigazolvány- olvasók kezelésének, az egészségügyi személyzethez szorosan kötődő funkcióknak és az ellátási folyamat háttértevékenységeinek tervezését, elkészítését és a rendszerbe illesztését. A fejlesztés során figyelembe kellett venni az ellátási tevékenység meglévő folyamatait, partnereink szoftverminőséggel és használhatósággal kapcsolatos elvárásait, az EESZT technikai elvárásait, valamint az ezek mögött húzódó hatályos jogszabályi vonatkozásokat és a határidőket.

Mint minden összetett tevékenység - mely számos kritériumnak meg kell, hogy feleljen - kihívásokat tartogat a megvalósítók számára. Nem volt ez másképp az EMMA-EESZT kapcsolat szoftverelemeinek fejlesztése esetén sem.

 

 

Hogyan fogadták intézményeink az EESZT-t? Hogyan küzdöttétek le közösen a kezdeti nehézségeket?

Az EESZT rendszeréhez való csatlakozás nem kevés feladatot adott partnereink szakembereinek, nekünk szállítóknak és az EESZT üzemeltetésének sem.

 

Hosszú folyamat volt az egymásra épülő tevékenységek elvégzése minden résztvevő számára, melynek során partnereink elvégezték az adatbiztonságot szolgáló tanúsítványok telepítését minden informatikai végpontra, a szervezeti struktúra és az egészségügyi munkatársak regisztrációját. Sor került az EMMA egészségügyi rendszer paraméterezésére és az EESZT csatlakozáshoz szükséges hardver- és szoftverkomponensek beállításaira. Hálózati eszközök, tűzfalak, proxy kiszolgálók, szerverek és megannyi más.

A csatlakozási folyamat közben és az indulást követően felmerülő nehézségeket partnereinkkel közösen, szoros együttműködésben a lehető legnagyobb gondossággal végeztük. Minden résztvevő IT és egészségügyi szakember türelmesen várta, hogy az aktuális problémái feloldásra kerüljenek. Az EESZT rendszerüzemeltető és támogató csapata igyekezett az indulás után egyszerre és országos szinten felmerülő kérdésekben gyors segítséget adni. A kezdetben még szkeptikusabb szemüvegen át figyelő szakemberek is látni és érezni kezdték a rendszer előnyeit, ezért a kezdeti nehézségeket zökkenőmentesen sikerült leküzdenünk.

Csapatunk folyamatosan dolgozik azon, hogy partnereink és ezáltal végső soron az országos ellátórendszer összes résztvevője a lehető legtöbb funkcióhoz férhessen hozzá, melyet az EESZT kínál.

Letöltés

Kérjük, töltse ki az űrlapot a szakmai anyag letöltéséhez.

* kötelező mezők