Új integrációkkal válik még hatékonyabbá az EMMA

Új távlatok

Az egészségügyi informatikában

ERADICAL
INTELLIGENS
DIAGNOSZTIKATÁMOGATÁS
A GYAKORLATBAN
ÚJ INTEGRÁCIÓKKAL
VÁLIK MÉG HATÉKONYABBÁ
AZ EMMA
MINŐSÉGI ÉS MAGAS
SZÍNVONALÚ BETEGELLÁTÁS
A TAPOLCAI DEÁK JENŐ
KÓRHÁZÁBAN
Időszakosan megjelenő ingyenes magazin

Kiadja az Enterprise Group eHealth üzletága

6
Mikrofon
Minőségi és magas színvonalú betegellátás a
tapolcai Deák Jenő Kórházban
A tapolcai Deák Jenő Kórház legfőbb céljának tekinti a tevékenységi körébe tartozó feladatok hazai és nemzetközi minőségi követelményeket egyaránt kielégítő színvonalú ellátását. A kórház vezetése ezért döntött az Enterprise Multi Medikai Alkalmazás bevezetése mellett.
3
Köszöntő
Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezetőjének köszöntője.
4
Röntgen
eRADical – Intelligens diagnosztikatámogatás a gyakorlatban
2015 májusában mutatkozott be a gyakorlatban az Enterprise Group eRADical teleradiológiai megoldása, mely költséghatékony módon forradalmasítja az intelligens diagnosztikai eljárások alkalmazását.
11
Mikroszkóp
A felhasználói visszajelzések és igények mentén folyamatosan bővül az EMMA
Bár a betegellátás folyamata alapvetően azonos minden intézményben, az adminisztrálás gyakorlata és szokásrendje változó. Ebből adódóan az új medikai rendszer bevezetésekor számtalan egyedi felhasználói igény is felmerült.
13
VIR
Értékes időt takarít meg az EMMA és a BSoft rendszerek közötti adatcsere
Az EMMA és a BSoft Informatikai Kft. vezetői információs rendszere (VIR) közötti adatáramlás egyik legnagyobb előnye, hogy jelentősen leegyszerűsíti, és nagymértékben gyorsítja a páciensek ellátása során rögzített adatok hozzáférését – ezzel értékes időt takarít meg a felhasználók számára.
8
Integrációk
Új integrációkkal válik még hatékonyabbá az EMMA
A folyamatos fejlesztés eredményeként elérhetővé válik egy RFID technológiára épülő automatikus betegkövető rendszer, valamint az egészségügyi ellátás különböző területein nagy lehetőségeket nyújtó Cobas és Ascom informatikai és kommunikációs rendszereinek integrált felhasználása is.
14
Recept
Az EMMA MDD Gyógyszer Adatbázis Modul összetett módon támogatja az orvosokat a megfelelő gyógyszerek kiválasztásában
Az EMMA MDD Gyógyszer Adatbázis Modul feladata, hogy elérhetővé tegye az EMMA medikai rendszer számára az MDD 2002 Kft. által üzemeltetett MDD Gyógyszeradatbázisból származó gyógyszer-információs szolgáltatásokat.
15
EMMA számokban 2015

Impresszum

EMMA magazin

Időszakosan megjelenő, ingyenes magazin

Kiadja:

Enterprise Communications Magyarország Kft.

Főszerkesztő:

Orbán Előd

Szerkesztés, tördelés, grafika:

Corpus Communications

Köszöntő

Sikeres kórházi EMMA implementációk és új fejlesztések jellemezték
az eHealth üzletágunk 2015-ös évét.

Orbán Előd

Az Enterprise Group
ügyvezető igazgatója

Mozgalmas évet zár az eHealth üzletágunk, ahogy a magyar egészségügy is. Az egyre ismertebb Enterprise Multi Medikai Alkalmazásunkat idén már a kiskunhalasi Semmelweis Kórházban, a berettyóújfalui Gróf Tisza István Kórházban, az esztergomi Vaszary Kolos Kórházban, valamint a tapolcai Deák Jenő Kórházban is használják. A salgótarjáni Szent Lázár Kórházban pedig egyik legújabb fejlesztésünk az eRADical teleradiológiai rendszer debütált idén.

Az eHealth üzletág idén bemutatott két új megoldása forradalmasítja a teleradiológia hatékonyságát, és megkönnyíti a digitális orvosi képalkotó eszközök felvételeinek tárolását, továbbítását, valamint egyszerű kereshetőségét, megtekintését és kiértékelését. Az eRADical és eMAGE megoldásokkal mind az ellátó, mind pedig a végfelhasználói oldalon egy tökéletesen kerek és teljes megoldást kínálunk az egészségügyben.

2014 második felében mutattuk be az EMMA alkalmazás 2.0-s változatát, amit 2015 folyamán minden intézményünkben egységesen bevezettünk. Nagy örömünkre szolgál, hogy a visszajelzések alapján a bővített funkcionalitásnak, gyorsaságnak és stabilitásnak köszönhetően a multi medikai rendszerünk nem csupán megfelel, de sok esetben túl is szárnyalja az egészségügy elvárásait, miközben lefedi a gyógyítás teljes vertikumát.

Idén törekedtünk arra, hogy leegyszerűsítsük, és egyúttal nagymértékben felgyorsítsuk a páciensek ellátása során rögzített adatok hozzáférését – ezzel értékes időt takarítsunk meg a felhasználók számára. Új fejlesztéseink révén pedig elérhetővé válik egy RFID technológiára épülő automatikus betegkövető rendszer, valamint az egészségügyi ellátás különböző területein nagy lehetőségeket nyújtó Cobas és Ascom informatikai és kommunikációs rendszereinek integrált felhasználása is.

Az elmúlt időszak sikerei megerősítenek minket abban, hogy céljaink, törekvéseink összhangban állnak az egészségügyi vezetők, munkatársak elvárásaival, így a jövő évben még több újítást és egyben kiemelt szakmai támogatást nyújtunk majd eHealth ügyfeleink számára.

Ezúton is köszönjük partnereinknek a töretlen bizalmat, és kívánok a munkatársaim és a magam nevében békés, boldog karácsonyt, valamint sikerekben gazdag új évet!

Üdvözlettel:

Orbán Előd

Intelligens diagnosztika-
támogatás a gyakorlatban

2015 májusában mutatkozott be a gyakorlatban az Enterprise Group eRADical teleradiológiai megoldása.
Az új rendszer költséghatékony módon forradalmasítja az intelligens diagnosztikai eljárások alkalmazását. Segítségével egy adott helyen elkészült bármilyen radiológiai kép – diagnosztikai vagy konzultációs céllal – elektronikus úton továbbítható egy távolabbi helyre. A rendszer robusztus, jövőnek tervezett architektúrája az eredeti diagnosztikai képminőség megtartása mellett biztosítja a képtovábbítást és -megjelenítést, valamint a hozzájuk tartozó vizsgálati adatok villámgyors közvetítését, így gyors, hatékony és költségcsökkentő megoldást nyújt az egészségügyi intézmények számára.

Az Enterprise Group az Uzsoki Kórházzal együttműködve fejlesztette ki az eRADical új, innovatív rendszert, mely a teret átívelve, valós időben biztosítja a betegek RTG, C T vagy MR képeinek leletezését. A z elkészült felvételeket földrajzi helytől függetlenül, akár több száz kilométerrel távolabb is kiértékelheti a szakorvos, majd validálás után visszaküldheti az elkészült leletet a kérő intézmény felé. Optimális esetben mindez csupán 15- 20 perces átfutási időt vesz igénybe, pont úgy, mintha a leletező orvos fizikailag is a képet készítő diagnosztikai munkahelyen tartózkodna. A megoldás révén időt és pénzt spórolhatnak meg mind az egészségügyi intézmények, mind a páciensek.

A fejlesztők elsődleges célja egy olyan alkalmazás kialakítása volt, amely a végfelhasználói igényeket teljes mértékben kielégíti, valamint könnyű programhasználatot biztosít.

A fejlesztés során komoly kérdéseket vetett fel az adatvédelem is. Mind intézményi, mind pedig felhasználói oldalról megvizsgálva kellett egy, az irányadó szabályoknak megfelelő protokollt kiépíteni. Az adatvédelem több szinten valósul meg:

fizikai védelem
hozzáférési jogosultság korlátozása
titkosítás, technikai adatvédelem

A fenti feltételek szem előtt tartásával az alábbi megoldásokat alkalmazza a rendszer:

Az adatok hálózaton történő továbbítása AES szimmetrikus kulcsú titkosítási protokollra épül.
Decentralizált rendszer, nincs központi kiszolgáló, minden intézményi központ P2P módon, közvetlenül kommunikál a többi központtal. Az aktív adatok redundánsan jelen vannak a rendszerben, ahogy az összes felhasználó, partner és erőforrás is.
Az elosztottsága miatt nincs a rendszerben kritikus SPoF (Single Point of Failure), melynek meghibásodása a rendszer egészére kihatna.

E cél érdekében alakult meg az Uzsoki Kórház orvos-szakmai csoportja, amely olyan szakorvosokból áll, akiknek rálátásuk van a mindennapos radiológiai életre, folyamatokra. Szorosan együttműködve a szakmai csoporttal, végighaladva a folyamatokon, lépésről lépésre került kialakításra a rendszer felhasználói koncepciója és működési logikája. A központban az egyszerűség, a gyorsaság és a hatékonyság állt.

BIZTONSÁGOS PROTOKOLL, MAGAS
RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS

Bár a tervezés és elsődleges tesztek során is folyamatosan érkeztek visszajelzések, az új, innovatív teleradiológiai megoldásról csakis az első használatok során lehetett messzebb menő következtetéseket levonni. A bevezetés alatt körvonalazódott újabb és újabb felhasználói igények kiértékelése után a fejlesztők beépítették azokat a programba. Így került a rendszerbe többek között egy statisztikai lekérdező felület is, melynek használatával visszamenőlegesen lekérdezhetővé váltak az adatok, információk a leletező orvosok és az intézményi vezetők számára.

A tesztidőszak alatt nem csak a felhasználók fogalmaztak meg elvárásokat, hanem a fejlesztői csoport is. Fontos pontként jelent meg az intézmények felé a megfelelő sávszélesség biztosításának igénye, ugyanis a radiológiában használt, úgynevezett DICOM fájlállományok gyakran elérik az 1GB-os méretet is, melyek feltöltési és letöltési sebessége mélyen kihat a rendszer nyújtotta sebességérzetre. Az átviteli sebesség jelentette érzékenységet csökkentendő speciális Prefetch és Cache eljárások fedik el a felhasználók elől, hogy számukra a lehető legkevesebbet kelljen várakozni az adatátvitelre.

Mindemellett nagy lépést jelentett az eRADical és az EMMA – az Enterprise Multi Medikai Alkalmazás – illesztése is. A felhasználók örömére a fejlesztők oda-vissza kapcsolatot alakítottak ki, melynek köszönhetően az EMMA-ban feladott képalkotói kérések egy-két kattintással továbbküldhetők a leletező intézmény felé. Integráció építhető ki az adott intézmény helyi PACS rendszerével is, így a képek elemzése ismert környezetben történhet, ami szintén hamar elnyerte a felhasználók tetszését.

A rendszer kialakításának köszönhetően a folyamatok a stabilitás érzetét nyújtják. Az adatvédelem a program kezelése során elsősorban a jogosultsági rendszer kapcsán jelentkezik. Ennek szabályai szerint érhetőek el a különböző funkciókkal rendelkező leletező, kérő vagy a supervisori felületek, melyek testre szabhatóak, és témázható megjelenítéssel rendelkeznek. Minden egyéb biztonsági mechanizmus a háttérfolyamatokba került beépítésre, illetve a rendszer architektúrájából ered.

Az eRADical első átadása ugyan megtörtént, fejlesztése azonban nem áll meg, hiszen az Enterprise Group célkitűzése, hogy világszínvonalú teleradiológia rendszere a jövőben is mindig naprakész legyen.

Minőségi és magas színvonalú betegellátás
a tapolcai Deák Jenő kórházban

A tapolcai Deák Jenő Kórház ünnepélyes átadására 1914-ben került sor, azonban
az I. világháború kirobbanása közbeszólt – hivatalosan 1918 óta áll az egészségügyi
ellátásra szorulók rendelkezésére. A kórház missziója máig az, hogy biztonságos
és emberbarát környezetben, korszerű, magas színvonalú betegellátást nyújtson
pácienseinek; és megbecsülést jelentő munkahelyet dolgozóinak. Az intézmény
legfőbb céljának tekinti a tevékenységi körébe tartozó feladatok hazai és
nemzetközi minőségi követelményeket egyaránt kielégítő színvonalú ellátását – a
kórház vezetése ezért döntött az Enterprise Multi Medikai Alkalmazás bevezetése
mellett. A döntés hátteréről, az átállás folyamatáról Dr. Lang Zsuzsanna
főigazgatót kérdeztük.

Milyen fejlesztések valósultak meg az utóbbi
időben az intézményben?

A KDOP pályázat keretében egy új, 51 ágyas tüdőrehabilitációs osztály elhelyezésére alkalmas épületet adtunk át ez év júniusában, jelenleg az építési munkák utolsó szakasza zajlik. Várhatóan egy hónap múlva egy teljesen új központi sterilizálót, valamint egy 10 ágyas, egynapos sebészeti ellátást is biztosító épületet bocsátunk a betegek rendelkezésére, melyben megújult ápolási osztály, laboratórium, fizioterápiás részleg, vizes kezelésekre alkalmas termálvizes medence, illetve központi betegfogadó rész várja majd az egészségügyi ellátásra érkezőket. A TÁMOP pályázat keretében pedig 15 fő szakdolgozó – akik között vannak légzőszervi szakápolók, diabetológiai, pszichiátriai, illetve szemészeti szakasszisztensek – szerzett újabb szakképesítést, valamint 5 fő geriátriai képesítést kapott.

Miért döntöttek úgy, hogy le szeretnék cserélni
az informatikai rendszert?

A TIOP pályázat keretében a röntgenberendezések újítása is megtörtént, és a régi felvételiző és átvilágító gépeket új és korszerű digitális gépekre cseréltük. Ezekhez, valamint a PACS-rendszer működtetéséhez az informatikai rendszer cseréjére volt szükség. Az EMMA 2015 júliusától segíti a kórház munkatársainak munkáját.

Dr. Lang Zsuzsanna
Deák Jenő Kórház főigazgató

Hogyan kerestek új partnert?

Az új rendszer kiválasztásánál fontosnak tartottuk, hogy tudja mindazokat az elvárásokat, melyeket korábban megfogalmaztunk, fejleszthető és megbízható legyen, valamint fontos szempont volt az is, hogy az új rendszer kezelési logikája hasonló legyen, azaz jelentősen ne térjen el az előző, eddig használt informatikai programtól. Ezek alapján informatikus- mérnökünk javaslatára több céget is meghívtunk, majd az intézményünkben tartott

bemutató után, a kórház vezetőségének a döntése alapján választottuk ki a szakmai igényeinknek leginkább megfelelő partnert.

Mi győzte meg Önöket abbban, hogy az EMMA-t
válasszák?

A válasz nagyon egyszerű. A bemutatón a feltett kérdésekre az Enterprise Group, azaz az EMMA adta a legjobb válaszokat, valamint az is mellette szólt, hogy a program kezelési logikája hasonlított a korábbi informatikai rendszerünkére.

Hogyan történt a rendszer bevezetése?

Az Enterprise Group oktatógárdája az intézményben kialakított oktatóteremben előzőleg beosztott csoportokban ismertette a rendszer működését azokkal, akik közvetlenül foglalkoznak, illetve dolgoznak vele – így tehát az orvosok, a szakasszisztensek, a nővérek, az orvosírnokok és az adminisztrátorok vettek részt a képzéseken – mindenki legalább két alkalommal. A menedzsment is megismerkedett a rendszer egyes elemeivel, hiszen számukra is szolgáltat hasznos információkat az alkalmazás. Az oktatók rendkívül lelkesek és segítőkészek voltak, türelmesen fogadták kérdéseinket és felvetéseinket is. Így az átállás a régi rendszerről az újra viszonylag zökkenőmentesen megtörtént.

Hogyan fogadták a kollégák az új rendszert?

Elmondhatom, hogy még bennem is volt némi félsz, de ez csak az újtól való félelem volt. Így voltak ezzel a kórház

Az EMMA
2015 júliusától segíti
a kórház
munkatársainak
munkáját.

dolgozói is, ugyanakkor várakozással fogadták a rendszert. A munkatársak között voltak olyanok, akik a vártnál rugalmasabban álltak hozzá az átálláshoz, és azóta sincs jelentősebb gondjuk a rendszer használatával, de voltak olyanok is – szerencsére ők voltak kevesebben –, akiknek fenntartásaik voltak az alkalmazással és annak használatával kapcsolatban. Az igaz, hogy ők a korábbi informatikai rendszerünket sem használták közvetlenül.

Hogyan jellemezné az Enterprise Group
szolgáltatásait, mennyire elégedett a vállalat
munkatársaival?

Az Enterprise Group vezetői és mindazok a munkatársak, akik a program bemutatásán, majd ezt követően az oktatásban részt vettek, segítőkészek, barátságosak voltak, kiváló kapcsolat alakult ki a kórház és az oktatócsapat között.
Az éles üzemmódra való átállás után az egyes szakterületek folyamatosan írták és jegyzetelték a rendszer használatával kapcsolatban felmerülő kérdéseiket, melyekre az Enterprise Group szakemberei részben írásban adtak választ, részben pedig havi egy alkalommal a kórházunkban tartott személyes konzultáció keretében oldották meg ezeket. Ehhez az intézményünk összes részlegét végiglátogatták, és a feltett kérdések és igények felmérése után változtatták, alakították a rendszert. A szakértői tudás, a segítőkészség, illetve az EMMA eddigi tapasztalatai alapján mindenképpen hosszú távon számolunk az Enterprise Group szolgáltatásaival.

Vannak terveik a jövőre nézve újabb
fejlesztéseket illetően?

Igen, folyamatosan nézzük és figyeljük a lehetőségeket, és amennyiben erre lehetőségünk lesz, úgy próbáljuk ezeket kihasználni. Azonban az anyagi erőforráson kívül ehhez is – mint azt hiszem, mindenhez – némi szerencsére is szükségünk lesz.

Új
integrációkkal
válik még
hatékonyabbá
az EMMA

A folyamatos fejlesztés eredményeként
az elkövetkező fél évben az Enterprise
Multi Medikai Alkalmazás (EMMA)
használata még hatékonyabb,
gördülékenyebb lesz a felhasználók
számára, és nagyobb támogatást nyújt
majd az egészségügyi intézmények
munkatársainak. Az új fejlesztések
révén elérhetővé válik egy RFID
technológiára épülő automatikus
betegkövető rendszer, valamint
az egészségügyi ellátás különböző
területein nagy lehetőségeket nyújtó
Cobas és Ascom informatikai és
kommunikációs rendszereinek integrált
felhasználása is.

RFID technológiai integráció az EMMA
HIS rendszerbe

A RFID (Radio Frequency IDentification) automatikus azonosításhoz és adatközléshez használt technológia, melynek lényege az adatok tárolása és továbbítása RFID azonosító címkék – melyek rögzíthetőek vagy beépíthetőek az azonosítani kívánt tárgyba – és eszközök segítségével. Az EMMA fejlesztési projekt célja egy olyan rendszer kivitelezése, mellyel az osztályokat elhagyni kívánó páciensekről a kórházi személyzet tájékoztatást kaphat. A betegek észlelése automatikusan, a betegek közreműködése nélkül, RFID technológiával történik.

A projekt keretében az RFID technológiára épülő automatikus betegkövető rendszerhez kapcsolódóan a kórház megfelelő kapuiba RFID azonosítók kezelésére alkalmas olvasási pontokat és nyolc nővérpultnál RFID olvasókat helyeznek el a szükséges érzékelőkkel és visszajelző kiegészítőkkel. A betegek azonosításához szükséges karszalagok e pontokkal kommunikálnak majd. A projekt részét képezi az eszközök kezelésére alkalmas szoftver fejlesztése, valamint egy monitoring/ riasztó alkalmazás, melynek segítségével a kórház területén könnyen követhetővé válnak a páciensek.

A betegek észlelése automatikusan, a betegek közreműködése nélkül, rfid technológiával történik.

A rendszer főbb funkciói:

  • Az RFID bélyegek, karszalagok megszemélyesítése.
  • A betegek regisztrálását követően az ERP rendszerből – egy speciális RFID nyomtatóval – a beteg azonosítójának beírása az RFID bélyeget tartalmazó karszalagra.
  • A betegek mozgását követő RFID kapuk kezelése.
  • A beteg azonosítása, azaz az RFID azonosító olvasása teljesen automatikusan, a beteg vagy a kórházi kollégák beavatkozása nélkül történik, a beteg számára nem látható módon.
  • A páciens betegkapun történő áthaladását követően a rendszer leolvassa a páciens kezén levő karszalag RFID azonosítóját, majd továbbítja azt az EMMA HIS rendszer felé. Ha a beteg nem haladhat át a kapun, a rendszer azt egy fényjelzéssel jelzi a kapunál, illetve az EMMA HIS rendszer monitor felületén a kórházi kollégák számára is láthatóvá válik a páciens.
  • rendszer a technológia adottságait kihasználva a „jóindulatú” felhasználók azonosítására van felkészítve, „rosszindulatú” karszalagkezelés (levétel, eltakarás,

árnyékolás) esetén nem tudja teljes mértékben biztosítani az olvasást.

Az új rendszer teljes integrációt biztosít az adott intézmény jelenlegi HIS rendszerével, annak adatait a működéséhez szükséges mértékben használja, illetve szolgáltatja a HIS számára a betegkövetéshez nélkülözhetetlen valós idejű adatokat. A rendszer rugalmasan bővíthető, így egy új, a meglevőkkel azonos funkciót ellátó kapu vagy egy megszemélyesítő munkahely rendszerbe illesztése nem igényel szoftveres fejlesztést, a rendszer paramétereinek beállításával, könnyedén megoldható.

Új funkciók az EMMA HIS-ben:

  • definíciók karbantartása (karszalagok, kapuk, zónák, és ezek összerendelése)
  • páciens-karszalag összerendelés, illetve megszüntetés
  • karszalag-zóna összerendelési funkció
  • riasztási események kezelése, naplózása, listázása
A működési folyamatot az alábbi ábra szemlélteti:
Teszt
elrendelés
(orvos)
Minta levétel
(nővér)
Teszt elvégzése
a készüléken
(nővér)
Kezelőprogram
a hálózaton
keresztül
összegyűjti
az adatokat
COBAS IT
1000
Eredmény
egyeztetés
COBAS IT
1000
Adat továbbítás
az US-hez
CLIS
Labor ellenőriz
és validál
HIS

COBAS IT 1000 informatikai rendszer integrációja az EMMA HIS rendszerbe

Az Enterprise Group eHEALTH üzletágának egy másik jelentős fejlesztése a labordiagnosztikai adatok kezelését teszi lehetővé az EMMA HIS rendszerben. A Roche Diagnostics GmBH vállalat COBAS IT 1000 informatikai rendszerével történő integrációval a betegágyak melletti készülékektől – úgymint vérgáz- analizátorok, kardiális marker mérők, professzionális vércukormérők, protrombinidő-mérők – érkező labordiagnosztikai adatok is kezelhetővé válnak az alkalmazásban.

Milyen értékeket hordoz az integráció?

  • Az összes betegágy melletti eredményt és adatot egy könnyen használható adatkezelő rendszerben egyesíti.
  • Összekapcsolja az eredményeket és az adatokat a kórházi és/vagy laboratóriumi rendszerekkel.
  • Dokumentálja a teljes betegágy melletti munkafolyamatot.

Az ASCOM kommunikációs rendszer integrációja az EMMA HIS rendszerbe

Az ASCOM kommunikációs rendszere biztonságosan, hatékonyan és ellenőrizhető módon támogatja az egészségügyi intézmények munkatársai közötti kommunikációt, biztosítva, hogy az egyes üzenetek soha ne maradjanak válasz nélkül. Az ASCOM kommunikációs rendszer és az EMMA HIS közötti kapcsolat létrehozása éppen ezért jelentős lépése az EMMA fejlesztésének.

Az egészségügyi felmérések adatai szerint a nővéri tevékenység csupán 23%-át teszi ki a beteggel kapcsolatos valódi munka, míg a maradék időt az információcserére, a gyógyszerek és ápolási szerek beszerzésére és szállítására, adminisztrációra, valamint a telefonhívások kezelésére fordítják.

Az ASCOM és az EMMA HIS integráció e területen hozhat valódi áttörést. Míg a hagyományos hívások esetében a nővérek útja elsőként a pácienshez vezet, majd az ott

Szállítás (ápolási
anyag, gyógyszer,
egyéb)
19%
Információ-
csere
32%
Beteggel
kapcsolatos
munka
23%
Telefon-
hivások
9%
Adminisztráció
17%

szerzett információ birtokában beszerzik a szükséges gyógyszereket és visszamennek a beteghez, addig az integráció után a nővér egyszerre kaphatja meg a riasztási eseményt és a szükséges információkat is, ezzel értékes időt és energiát megtakarítva.

Az integráció legfontosabb
eredményei:

  • az ápolói terhelés csökkenése
  • a betegbiztonság növekedése
  • a betegek állapotváltozásának észlelése a távolból
  • hatékonyabb kommunikáció a betegek és ápolók között
  • valódi és értékes kapcsolat az ápolók és betegek között
  • valós riasztások megvalósulása (filterekkel, pl.: prioritás, riasztás típusa)
  • gyorsabb reakciók
  • elkerülhetőek a fölösleges lépések, figyelmet igénylő plusz feladatok
  • a megfelelő adattartalom a megfelelő időben és előírt formában annak érkezik, aki felelős vagy érintett
    • diagnosztikai leletek egyszerűbb és gyorsabb kezelése
    • kritikus leletek azonnali megküldési lehetősége
    • nincs időveszteség a sokszori leletkereséssel
    • terápia gyorsabb módosítása
    • rövidebb kórházi tartózkodás
A felhasználói visszajelzések
és igények mentén folyamatosan
Bővül az emma

Az Enterprise Group az elmúlt évben öt intézményben vezette be az Enterprise Multi Medikai Alkalmazást sikerrel alkalmazkodva az különböző adottságokhoz. Az egészségügyi létesítmények mérete, betegforgalma, szakmai lefedettsége eltérő nagyságú – bizonyos helyeken alapvetően krónikus ellátásra specializálódtak, de az intézmények között megyei kórház is található.

Bár a betegellátás folyamata alapvetően azonos minden intézményben, az adminisztrálás gyakorlata és szokásrendje változó. Ebből adódóan az új medikai rendszer bevezetésekor számtalan egyedi felhasználói igény is felmerül. Az új igények befogadása és megvalósítása során minden esetben alapos mérlegelést igényel, hogy a már létező és a támogatott partnereknél üzemszerűen használt funkciókban kialakított folyamatok és logikai utak ne sérüljenek. Ennek figyelembe vétele mellett azonban fontos, hogy az új partnerek adminisztrációs munkafolyamatát az általuk megszokott módon, zökkenőmentesen támogassa az új rendszer.

Abban az esetben, ha az intézményben működik központi betegfelvétel, akkor a nagyszámú, de meghatározott, szűk adatkör legrövidebb idő alatt történő rögzítését kell támogatnia a multimedikai alkalmazásnak. Ilyen esetekben a betegfelvétel az egyik legszűkebb keresztmetszet, ahol már preventív módon kezelhető az adminisztrációs problémák egy jelentős része. Ha nincs központi betegfelvétel, akkor az ellátási folyamat első lépését a páciens felvétele jelenti az adott osztályon, rendelésen. Ennek megfelelően a betegfelvétel funkciónak úgy kell beépülnie a betegellátás adminisztrációs folyamatába, hogy már az első lépésekkel is támogassa az ellátás szakmai oldalát. A terápiás osztályok számára például különösen fontos, hogy az automatizmusok maximálisan segítsék a rendszeres kezelések során végighaladó páciensek ellátását. Minden szakterületnek megvannak a sajátosságai, rutinjai, melyek akár azonos területen, azonos intézményen belül is különbözhetnek.

A rendszer bevezetései során szerzett tapasztalatoknak köszönhetően bevált gyakorlattá vált, hogy a felhasználói észrevételeket, megjegyzéseket, igényeket az EMMA konzulensei folyamatosan összegyűjtik, egyeztetik a fejlesztőkkel, és így találják meg a megoldást arra, hogy az egyedi kérések a lehető legkönnyebben illeszthetők legyenek az EMMA logikájába.

Az Enterprise Group tapasztalatai alapján az egyik legérdekesebb terület ebből a szempontból az előjegyzések kezelése. Az alapfunkcionalitás tekintetében nincs jelentős különbség az intézmények között; a páciensnek adott osztályra vagy orvoshoz adnak időpontot. Az előjegyzési folyamat azonban igen széles körben változó. Alapvető eltérést jelent például az, hogy ki kezeli az előjegyzést. Teljesen más megközelítést igényel, ha csak az előjegyzést vezető munkahely személyzete, vagy a recepció, esetleg az intézmény osztályai és rendelői is hozzáférhetnek a szabad időpontokhoz.

A EMMA fejlesztői az utóbbi időben számtalan új paramétert és jogosultságot hoztak létre, melyek segítségével megoldást adtak az egyes intézmények sajátosságaira és egyedi igényeire. Lehetővé vált többek között, hogy az előjegyzést saját kompetenciájában kezelő munkahely gyorsan, egyszerűen és felesleges korlátozások nélkül jegyezhesse elő pácienseit. Ezzel párhuzamosan olyan kvóta és betekintési szabályok használata is lehetségessé vált, melyekkel a hozzáférés részletekbe menően hangolható, alakítható.

Pontosan szabályozható ma már többek között az is, hogy egy osztály vagy felhasználó mely osztályról, hány pácienst, mely orvos idősávjára rögzíthet. Megköthető, hogy milyen vizsgálat vagy szolgáltatás elvégzését kérheti az adott időszakban, és korlátozható az is, hogy mely páciensek adatait láthatja az előjegyzésben. A jogok és paraméterek megfelelő metszetének kialakítása rendkívül összetett feladat, de az új funkcionalitás nagyban leegyszerűsítette a testreszabást.

Az EMMA az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően egy széleskörűen paraméterezhető rendszerré vált, amely a használata során jelentkező igények és visszajelzések mentén a továbbiakban is folyamatosan bővül.

Értékes időt
Takarít meg az emma és a bsoft
rendszerek közötti adatcsere

Az Enterprise Group az Enterprise Multi Medikai Alkalmazást (EMMA) bemutatása óta folyamatosan szélesedő funkcionalitással ruházza fel. A fejlesztők elsődleges célja, hogy minél egyszerűbbé és gyorsabbá válhasson a páciensek ellátását támogató adminisztráció, a klinikusi és vezetői munkát segítő adatok elérése. Mindez úgy valósul meg, hogy a bővülő funkcionalitás mellett nem sérülhet a szakmaiság, egyszerűbbé kell, hogy váljon az adminisztráció, sőt a finanszírozási és gazdasági működtetés során felmerülő kérdésekre is megnyugtató válaszokat kell, hogy adjon a megoldás.

Ezen igények mentén készült el az EMMA és a BSoft Informatikai Kft. vezetői információs rendszerének (VIR) integrációja. A két szoftver közötti adatáramlás egyik legnagyobb előnye, hogy jelentősen leegyszerűsíti, és nagymértékben gyorsítja a páciensek ellátása során rögzített adatok hozzáférését – ezzel értékes időt takarít meg a felhasználók számára. Az EMMA lehetővé teszi, hogy a kinyerni kívánt időszak megadása után egyetlen gomb lenyomásával továbbíthatók

legyenek az információk a VIR rendszer felé.

Az átadott adatok köre többek között felöleli a műtéti események részleteit, illetve az ezekhez kapcsolódó beavatkozásokkal kapcsolatos információkat, az ellátás során felhasznált anyagok és gyógyszerek mennyiségeiről tájékoztató adatokat, így részletes kimutatást szolgáltat az aktuális készlet- és anyagfogyásról. A két rendszer közötti kommunikáció

eredményeképp nincs szükség az anyag- és gyógyszertörzsek kézi szinkronban tartására, mivel ezen adatok aktualizálása automatikusan megtörténik. A későbbi visszakövethetőséget az átadott teljes adathalmaz archiválása biztosítja.

Mindezek úgy támogatják a finanszírozási és gazdasági osztályok munkáját, hogy közben a medikai rendszer végfelhasználóira nem ró felesleges terheket.

Az emma mdd gyógyszer adatbázis modul
Összetett módon támogatja az orvosokat
a megfelelő gyógyszerek kiválasztásában
A gyógyítási folyamat egyik alappillére, hogy a páciensek mindig a számukra leginkább megfelelő gyógyszereket kapják meg. A kezelési terv felállításánál, a hatóanyag kiválasztásánál számos tényező befolyásolhatja a kezelőorvos döntését. Több különböző, a páciens közvetlen személyéhez kötődő információ mérlegelésére van szükség, amelyek érvként vagy ellenérvként szolgálhatnak egy-egy készítmény mellett.

A személyes szakmai tapasztalatok erős alapot biztosítanak az orvosok számára a döntésük meghozatalához, azonban sok esetben ez még nem elegendő. A gyógyszerpiac kínálatának dinamikus változásával önmagában is nehéz lépést tartani – új készítmények jelennek meg, némelyek megszűnnek, esetleg csomagolásuk és kiszerelésük változik. Tovább nehezíti a választást, hogy a páciens rendszeresen szedett készítményekkel rendelkezhet, valamint a különböző hatóanyag-intoleranciákra és a kezelés során alkalmazandó gyógyszerek együttes és keresztallergia kockázatára is figyelni kell.

A HIS rendszerek vényíró funkciói ugyan számos módon támogatják a készítmények felírási folyamatát, azonban ezek az automatizmusok jórészt az aktuális jogszabályoknak történő megfelelésre helyezik a hangsúlyt. Könnyebbé teszik a helyes támogatási technika kiválasztását, az indikáló diagnózisok megadását, az előző felírások örökítését, mindemellett a gyógyszertörzs elemeiről viszonylag kevés információt szolgáltatnak.

Az EMMA MDD Gyógyszer Adatbázis Modul ebben nyújt innovációt: feladata, hogy elérhetővé tegye az EMMA medikai rendszer számára az MDD 2002 Kft. által üzemeltetett MDD Gyógyszeradatbázisból származó gyógyszer-információs szolgáltatásokat.

A modulon keresztül a medikai rendszer vényíró funkciójából közvetlenül elérhetőek az alábbi információk:

  • gyógyszerek-közötti kölcsönhatások
  • keresztallergia vizsgálatok
  • gyógyszerismertetők (betegtájékoz-
    tató és alkalmazási előírás)
  • gyógyszercsomagolások fényképei, helyettesítő készítmények listája

A rendszerben elemzésre választható az EMMA-ban használt PUPHA gyógyszertörzs adott tétele, a páciens részére felírt vények és szakorvosi javaslatok hatóanyagai, készítményei, az osztályokon történt ápolás során rögzített gyógyszerek és a pácienshez rendelt gyógyszerallergiák is. Lehetőség nyílik továbbá a gyártó előírásainak, sőt akár a csomagolás képének megtekintésére, miközben böngészhetőek a helyettesítő készítmények is.

A kiválasztott gyógyszerek közötti kölcsönhatások vizsgálata páronként történik 11 értesítési szint kezelésével, mely a „kölcsönhatás hiányától” a „tilos-életveszélyes” figyelmeztetésig terjed. Az allergiák vizsgálata során megadható, hogy a páciens mely készítményekre, hatóanyagokra érzékeny, majd ezek összevethetőek az aktuális kezelés során tervezettekkel. Az esetleges keresztallergiákat a rendszer szintén többszintű figyelmeztetéssel, a százalékos esély kijelzésével jeleníti meg.

A kölcsönhatások és allergiák vizsgálata során megtekinthetőek az adott veszélyességi besorolást alátámasztó szakirodalmi hivatkozások is.

Abban az esetben, ha egy újabb készítményt kell bevonni a vizsgálatba, az egyszer már elvégzett gyógyszerelemzéseket nem szükséges újra elvégezni lépésenként, a rendszerben ugyanis menthetőek és újra felhasználhatóak az egyszer már elvégzett elemzések.

Az Enterprise Group célja egy olyan funkció megalkotása volt, amely egyszerre támogatja az EMMA felhasználóinak szakmai munkáját és könnyíti meg a gyógyszeres terápia tervezésének folyamatát.

EMMA térkép:
Az alkalmazás hazánkban
Az Enterprise Multi Medikai Alkalmazás egyre szélesebb körben válik ismertté, és egyre nő azon egészségügyi intézmények száma, ahol az EMMA nyújt teljes körű támogatást az orvosok és egészségügyi dolgozók számára.
Pestszentlőrinc-Pestszentimre
Egészségügyi Szolgáltató
Budapest XVIII., 2013. október
Kelen Kórház Kft.
Budapest XI., 2012. szeptember
Szent Lázár
Megyei Kórház
Salgótarján, 2014. november
Kispesti Egészségügyi Intézet
Budapest XIX., 2013. október
Vaszary Kolos
Kórház
Esztergom, 2015. június
Deák Jenő Kórház
Tapolca, 2015. július
Paksi Gyógyászati Központ
Paks, 2012. november
Kiskunhalasi Semmelweis Kórház
Kiskunhalas, 2015. február
Szegedi Sport és Fürdők Kft.
Szeged, 2012. szeptember
Mezőtúri Kórház
és Rendelőintézet
Mezőtúr, 2013. április
Gróf Tisza István
Kórház
Berettyóújfalu, 2015. április
EMMA SZÁMOKBAN 2015
4 734 447
Diagnózis
876 065
Felírt vény
6 012 898
Beavatkozás
7 318 339
Rögzített
dokumentum
2 941 630
Ellátott eset
700 631
Labor vizsgálat
kérések
502 744
Képalkotó és
konzílium
kérések
1 420 136 fő
Az EMMA
összes páciense
2 220 fő
Összes oktatott
felhasználó
906 óra
Összes oktatott
óraszám

Komplex IT megoldások, IP telefónia és csoportmunkát támogató Egységes Kommunikációs megoldások (UCC).

Technológia a gyógyítás szolgálatában – új távlatok az egészségügyi informatikában.

CAD/CAM megoldások és termékciklus menedzsment (PLM) a tervezéstől a megvalósításig.

Iparág specifikus SAP bevezetés és tanácsadás – versenyképesség a legújabb technológiák felhasználásával.

H-1138 Budapest, Váci út 117-119. • Tel.: +36 1 471 2400 • Fax: +36 1 471 2402
PDF letöltése