hírek

hírek

Helymeghatározásra támaszkodó megoldások nővérhívó és egészségügyi kiértesítő rendszerekben

2017-07-07


A svéd Ascom Wireless Solutions által kifejlesztett egészségügyi/kórházi eseménykezelő rendszer
egyik fontos eleme a valós idejű helymeghatározás, röviden RTLS (Real Time Location System), mely képes optimalizálni az ápoló személyzet leterheltségét, miközben ezzel párhuzamosan javítja a betegellátás színvonalát.

 

Kritikus események kezelésekor életbevágó kérdés, hogy az adott eset hol történt, hiszen számos alkalommal (például egy rosszullétkor) nem lehet a beteggel kommunikálni. A közvetlen életveszély elhárításán túl az RTLS fontos felhasználási területe az ápoló, kiszolgáló személyzet munkahatékonyságának növelése, munkakörülményeinek könnyítése és felelősségi körének meghatározása. Pontos lokációs adatok birtokában rövidíthető az események válaszadási ideje, optimalizálható a személyzet munkaterhelése, növelhető a betegekre fordított idő aránya.


Minden valós idejű helymeghatározás két fontos eleme a fix telepítésű antennák és a mobil azonosítók. Valójában a GPS-rendszer is egy globális kültéri helymeghatározó (RTLS), ahol a GPS-műholdak antennaként segítik bemérni a zsebünkben lapuló okostelefon – mint azonosító – földrajzi
helyzetét.

 


Épületen belül – így kórházi környezetben is – az RTLS segítségével nyomon követhető a betegek, a személyzet, sőt akár a hordozható eszközök (infúziós pumpák, állványok, betegágyak, kerekesszékek stb.) pontos pozíciója.

 

Az RTLS technológiai hátteréről


Az Ascom Wireless Solutions RTLS technológiája rendkívül sokféle platformon működhet, melyet mindig az adott felhasználási terület igényei, adottságai alapján kell kiválasztani. Ezek közül néhány:

 

  • WiFi: A leggyakrabban a WiFi technológiából lehet kiindulni egy RTLS kiépítésekor, hiszen WiFi hozzáférési pontok, illetve a szükséges kábelezési és aktív infrastruktúra sok helyen már kiépítésre került. Ebben az esetben a WiFi access pointok a lokációs antennák, a WiFi készülékek (okostelefon, VoWiFi-telefon) vagy speciális WiFi-s kiegészítők pedig a mobil azonosítók (tag-ek).
  • DECT (vagy IP-DECT): A DECT egy lokális, vezeték nélküli telefonos infrastruktúra, amely a WiFi-hez hasonlóan DECT access pointokra épül; legtöbbször valamilyen call szerver hordozható telefonkészülékeit használják a segítségével. A pontos lokációhoz szükséges lehet kiegészítő antennákra.
  • Pager (vagy személyhívó): A fentiekkel ellentétben a pager-technológia nem alkalmas hangátvitelre, csak üzenetek továbbítása, nyugtázása lehetséges használatával. Az alapinfrastruktúra könnyen, olcsón kiépíthető, de a pontos lokációs adatokhoz kiegészítő antennákra van szükség.

 

Betegek biztonsága – demencia


Felmérések szerint* minden ötödik demens beteggel előfordul, hogy véletlenül elsétál az osztályról vagy a kórházból. Az esetek negyede tragédiával végződik, ha 24 órán belül nem találják meg a pácienst, ezért a legjobb módszer a megelőzés. Az azonosító karperec csendes riasztást ad le, ha a beteg elhagyja a számára kijelölt területet, illetve letilthatja az önműködő ajtók nyitását is. Az Ascom
felügyeleti rendszerében az RTLS segítségével személyre szabott zónák hozhatók létre, és valós időben követhető nyomon a páciens mozgása.

 

*Managedhealthcareconnect.com, 2016

 

 

Betegek azonosítása, biztonsága – elesés, rosszullét


Idős, legyengült, műtéten átesett emberekkel gyakran előfordul, hogy a szükséges felkelés, közlekedés, ill. a rehabilitációjuk szempontjából fontos séták során rosszul lesznek, elesnek. Ha ilyenkor egyedül vannak, és nem tudnak segítséget hívni vagy nem tudják megmondani, hogy pontosan hol történt a baleset, akkor az ápoló sem érkezik időben, növekszik a súlyosabb állapot kialakulásának kockázata. Az Ascom helymeghatározásra képes karperece gombnyomásra riasztja az ügyeletes ápolót, aki a pontos lokáció és a segélykérővel azonosított beteg ismeretében hamarabb és felkészültebben ér a helyszínre.

 

Betegek biztonsága – infekciókontroll


Kórházakban, idősgondozó intézetekben gyakran előforduló feladat az egészségügyi ellátással összefüggő fertőzések kialakulásának megakadályozása. Az Ascom RTLS technológiájának segítségével hatékonyabbá, monitorozhatóvá válnak az izolációs feladatok. Figyelhető a fertőtlenítő pontokon áthaladó, illetve az ott előírt időt eltöltő személyek, eszközök mozgása. A keletkezett adatokból visszakövethető, hogy betartották-e az előírásoknak megfelelő behatási időt, illetve ha ez nem történt meg, akkor automatikus, azonnali, valós idejű riasztás indítható az ellenőrző személyzet felé.

 

 

Személyzet elleni támadás


Pszichiátriai osztályokon végzett felmérések szerint az ápolók 60 százalékát* érte már támadás a betegek részéről, és 30 százalékuk** évente átél ilyet. Sok esetben a támadás pontos helyének ismerete életmentő lehet. Az Ascom mobil eszközein aktivált pánikjelzés a lokációs információval
kiegészülve azonnal riasztja a biztonsági személyzetet, akik késedelem nélkül elhárítják a veszélyt.


*Ascom saját, 2016-os felmérése Dániában és Svédországban
**WHO nemzetközi kutatás (2016)

 

Hatékony betegirányítás


Napi tapasztalat, hogy a betegek osztályok közötti irányítása, a terápiamenedzsment és -monitorozás a hagyományos eszközökkel, „kézi vezérléssel” nehezen oldható meg, miközben nincs semmiféle monitoring vagy ellenőrzés. Sok az „árva” beteg, akiket vagy nem találnak a rendszerben, vagy információhiány miatt nem foglalkozik velük senki. A személyzet a valóban szükségesnél jóval többet kénytelen mozogni, kérések, üzenetek tömege jön-megy köztük feleslegesen – gyakran a privát eszközeik (mobiltelefonok) bevetésével –, mégsem gördülékeny és hatékony a folyamat. Az RTLS használatával minden egyes beteg kórházi útja nyomon követhető a diagnózistól a sikeres rehabilitációig. Az Ascom folyamatirányítási rendszerében automatikusan naplózásra kerül minden esemény a beteggel kapcsolatban. Valós időben, könnyen megtalálhatók a betegek, hatékonyabb a kezelés folyamata, ami megtakarítást jelent a kórház számára, miközben emelkedik a betegellátás színvonala.

 

Ápolói munka hatékonyságának növelése


Az RTLS egyik legnagyobb előnye az általában túlterhelt ápolószemélyzet munkájának hatékonyabbá tétele. A rendszerben minden beosztott ápoló regisztrálva van, helyzetük nyomon követhető, így szükség esetén egy kritikus eseményhez legközelebb lévő munkatárs riasztható. Az ápolási munka automatikus naplózása segítséget nyújt az ápoló személyzetnek és a kórház vezetésének abban az esetben is, ha például a páciens panaszkodik az ellátás minőségével kapcsolatban, vagy ha bizonyítani kell egy jogvita esetén, hogy mikor, ki, milyen feladatot látott el az adott helyszínen az adott beteggel kapcsolatban.

 

Tárgyi eszközök nyomon követése – lopásvédelem

 

Kórházi tapasztalatok szerint a dolgozók nagyon sok időt fordítanak különféle eszközök, berendezések felkutatására, ezért 10-20 százalékkal több eszköz van használatban, mint az optimális lenne*. Az időveszteségen túl ez felesleges beruházási forrásokat köt le a kórház költségvetéséből. Amennyiben az eszközök, berendezések mobil azonosítókkal vannak ellátva, akkor az RTLS segítségével szükség esetén könnyen megtalálhatók, nyomon követhető a kihasználtságuk, szervezhető az időszakos szervizelésük is. A fix antennák által definiált „lokációs kerítés” riaszt, ha egy eszközt egy nem engedélyezett területre akarnak vinni.


*International Journal of Health Geographics

 


HIS Integrációban (eseti, részleg és intézményi szinten is) megvalósítható speciális előnyök – pl. infekciókontroll és surveillance


Kórházi környezetben speciális jelentősége van a fertőzések megelőzésére és menedzselésére vonatkozó eljárások, protokollok és a végrehajtást támogató, ellenőrző rendszerek kidolgozásának, üzemeltetésének. A személyzet mobil és a fertőtlenítés statikus eszközeire protokoll szerint kapcsolt figyelmeztetések és ellenőrzőpontok kialakításával az Ascom rendszere kiválóan alkalmas lehet a személyi és eszközhigiéné biztosítására, fenntartására és monitorozására. Összevetve és elemezve
a fertőzések kialakulásának és menedzselésének HIS oldalon rögzített szakmai adatait és az infekciókontroll „Ascom oldali” adatait, mindkét folyamat biztonságosabbá, hatékonyabbá, nem utolsósorban költséghatékonyabbá tehető. A megvalósítás előfeltétele speciális adatgyűjtésre, monitorozásra és elemzésre képes HIS rendszer megléte és magas szintű integrációja. Az így létrejövő rendszer képes a kötelező surveillance adatszolgáltatások automatikus biztosítására a hatóságok, szakirányítás számára.

 

Az Ascom valós idejű helymeghat ározási rendszere, integrálva egy megfelelő k órházi információs rendszerrel, egy világszínvonalú, modern betegellátás felé mutat.


Olvassa el az EMMA Magazin további cikkeit is!

 

Sajtókapcsolat
Kommunikációs partnerünk a Corpus Communications Kft.
Corpus Communications
1025 Budapest, Csatárka út 82-84.
Tel: +36 1 321 1516    Mail: mail@corpuscom.hu    Web: corpuscom.hu

Hírek